Saturday, January 31, 2015

Pottery baking...

Follow my blog with Bloglovin

Ik ben vorige week begonnen met een cursus pottenbakken. Iets dat ik al jaren op m'n lijstje had staan maar steeds voor me uit schoof. Nu heb ik er eindelijk werk van gemaakt en het is erg leuk. Je creëert vrij snel van een bolletje klei een potje. Het is fantastisch om met een draaischijf, klei en wat water met je blote handen iets te creëren.


De eerste poging was niet echt perfect, een potje met drie schenktuiten werd het resultaat. Maar ach, het is misschien ook wel weer mooi dat de imperfectie toch ook wel spannend is. Mijn volgende pogingen waren succesvoller en ik heb uiteindelijk twee potjes gemaakt die erg leuk in mijn binnentuintje kunnen staan. Dus ik kan binnenkort weer opzoek naar een paar nieuwe aanwinsten voor mijn planten verzameling.


Deze week heb ik de onderkant van de potten afgewerkt en gaan ze allemaal de oven in. Volgende week ga ik verder met glazuur. Ik heb al een mooi plan hiervoor dus ik ben benieuwd wat daar het resultaat van is. Pottenbakken is erg leuk en een goede les voor mij want je moet geduld hebben.


English summary: Last week I started a new course/ workshop, making pottery. It is so much fun!
With just a lump of fine clay, a potters wheel and some water you can create a bowl with your bare hands. It's quite hard work to get the lump of clay in the middle of the wheel but once it's done you can start building your pot, vase or whatever you like to create.

My first attempt was pretty imperfect as I would like to call it. But what's wrong with the perfection of imperfection? After a few tries I got better and as result I created two new pots for my little indoor garden.

This week I finished the bottom of the pots with some carving tools and they will all be baked. After baking I will start with glazing. I'm very curious how the results will be. Pottery baking is so much fun and a really good lesson to be patient.

No comments:

Post a Comment